Prin Înaltul Decret nr.2408, al M.S. Regele Carol I, se înființa în anul 1882, la 3 octombrie, Școala copiilor de marină, cu locația la Țiglina-Galați. Scopul acestei instituții era acela de a forma tinerii subofițeri atât de necesari Armatei Române. Pregătirea practică urma să fie realizată pe nava –școală „Mircea”, comandată în același an cu înființarea școlii. Bricul „Mircea” a fost construit relative repede și și-a făcut intrarea în portul Galați, la 12 august 1882, sub comanda viitorului amiral Vasile Urseanu.

Au existat mai multe momente ale evoluției acestei instituții. De la înființare au fost mai multe momente de cumpănă. Instituția a fost desființată sau și-a schimbat locația, pendulând între Galați și Constanța. Astfel, în 1904, școala a fost desființată, pentru a se reînființa, în 1920, la Constanța, unde va funcționa până în anul 1928. Din acest an va exista sub forma Școlii de specialiști ai marinei, transformată în anul 1938, în Școala de submaiștri de marină. Sub această denumire își va desfășura activitatea până în anul 1950, în timpul regimului comunist.

În anul 1950 școla se va reîntoarce la Galați, sub numele Școlii medii militare de marină, până în anul 1957, când își va schimba denumirea în Liceul Militar de Marină, avându-l drept patron spiritual, din 1958,  pe voievodul primei uniri a Țărilor Române, Mihai Viteazul. Nici această situație nu va fi definitivă, pentru că în anul 1960,  liceul va fi desființat.

În anul 1973, se va reîntoarce la Constanța, acolo unde îi era locul, Liceul Militar de Marină „Alexandru Ioan Cuza”, pentru a pregăti viitorii ofițeri ai Marinei Române. Va fi desființat în anul 1998, deși au existat discuții aprinse între profesorii liceului, prin vocea profesorului de istorie, Ion Moiceanu și conducerea Ministerului Apărării Naționale.

În anul 2018, se va reînființa sub numele de Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza”, preluând tradiția și istoria tuturor instituțiilor care au pregătit cadeții militari.

În cele ce urmează vom prezenta activitatea mentorilor cadeților marinari, de la înființare până în zilele noastre. În 1881, un reputat profesor a fost Mihail Drăghicescu, care și-a pus amprenta asupra primelor promoții de elevi marinari. Din amintirile foștilor săi elevi, deveniți ofițeri ai Marinei Române, se pot desprinde două idei: seriozitate și pregătire temeinică. Un adevărat savant, a fost pasionat de realizarea unor studii despre „Istoricul principalelor puncte de pe Dunăre și Marea Neagră”. Printre disciplinele pe care le preda cadeților se număra Geografia marinărească, Astronomia, Cosmografia și calculele nautice. Asemeni marilor navigatori care au realizat explorările geografice după a doua jumătate a secolului al XV-lea, colonelul Mihail Drăgicescu a inițiat tinerii în tainele marinăriei, a orientării după astre, a realizării și interpretării unor hărți sau portulane. A fost un profesor dur, dar în acelați timp blând, fiind apropiat de cadeți și încurajându-i să devină mai buni. Cu un talent oratoric deosebit, reușea să îi uimească pe elevi, aceștia rămânând multă vreme după prelegere, impresionați.

Un dascăl și un comandant de navă, a fost  maiorul Ilie Irimescu, care deținea în anul 1893 funcția de comandă la bordul crucișătorului „Elisabeta”. Pentru o scurtă perioadă a deținut și funcția de director de studii al Școlii copiilor de marină de la Țiglina, în anul 1882, avându-l ca subdirector de studii pe căpitanul Emanoil Koslinski. Printre cadrele didactice din acea perioadă îi putem aminti pe lt. A. Calotescu și lt C. Mănescu, ce se ocupau cu pregătirea militară a cadeților, în timp ce I. Cetățeanu, preda Limba Română și Istoria națională, iar A. Braunn preda Limba Italiană, atât de necesară pentru continuarea studiilor superioare. Savantul Grigore Antipa se îmbarca pe crucişătorul „Elisabeta”, aflat sub comanda lui Ilie Irimescu și efectua o călătorie de studii, înconjurând Marea Neagră, timp de nouă luni, cu escale mai lungi la Sevastopol şi Odessa, pentru a onora o promisiune mai veche făcută regelui.

Un alt dascăl renumit al elevilor marinari a fost  Eugeniu Botez (Jean Bart),  profesor de istorie, geografie și de gramatică la Școala de Marină din Constanța, deținând și funcția de director de studii în perioada 1902-1903. Jean Bart a fost atras de mare, a făcut practică pe Bricul „Mircea” și a avut funcții de comandă pe acesta. A insuflat tinerilor cadeți ai marinei, spiritul de aventură și dorința de cunoaștere.

Acești marinari destoinici au condus și au modelat caractere puternice atât de necesare Marinei Române în perioada interbelică și în timpul celui De-al Doilea Război Mondial.

În perioada de după 1973, când Liceul Militar de Marină a fost reînființat la Constanța  și-au adus contribuția la obținerea unor rezultate cu elevii militari profesori precum: Oancea Gheorghe, care deținea și funcția de director adjunct, Mariana Graur, Matilda Sandu, Claudia Mateescu, Mariana Morlova, Gabriela Georgescu, Marian Ghiță, Mihai Cupaciu, Constantin Teodorescu, Cristina Tudor, Stela Bold, Lidia Ignat, Alexandru Machițescu, Virginia Crăciun, Ion Băraru, Gheorghe Pelican, Ion Moiceanu, Constantin Fogoroși, Ioana Penache, Dan Jugănaru ș.a. Rezultate au fost obținute la olimpiade și concursuri școlare, precum și la pregătire militară.

La conducerea Liceului Militar  de Marină și mai apoi a Colegiului Național Militar „Alexandru Ioan Cuza”,  s-au aflat: contraamiral Anghel Petru, căpitan rangul I Mihai Ștefan, amiral Aron Mihai, contraamiral Petre George, lt.comandor Decebal Vrânceanu, comandor dr.ing. Iancu Ciocioi. Contraamiralul Nicolae Ștefan, fost locțiitor al comandantului Liceului Militar de Marină, s-a implicat alături de alte personalități în toate demersurile care au avut în vedere reînființarea Colegiului Militar la Constanța.

În prezent, la conducerea C.N.M.A.I.C. se află  comandor  dr. ing. Gabriel-Iulian Tănase, care are rolul de a conduce promoțiile de absolvenți către obținerea performanței școlare și militare.

Prin urmare, anul acesta se împlinesc 139 de ani de la debutul pregătirii cadeților marinari. Au fost perioade benefice pregătirii, elevii au acumulat cunoștințe temeinice și uneori și-au dat viața pentru Țară, devenind eroi ai neamului românesc. Instituția s-a desființat de câteva ori, dar de fiecare dată a renăscut precum „Pasărea Pheonix”, dorind să arate tuturor valoarea și potențialul creator. Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” continua activitatea și tradiția acestor instituții.

Putem conchide prin a spune că instituțiile care au pregătit militarii marinari au depus toate eforturile pentru a pregăti specialiști, la nivelul studiilor medii, care să fie capabili să urmeze instituții de învățământ superior, iar mai apoi să ocupe funcții de comandă în Forțele Navale Române.

La mulți ani! Bun cart înainte!

Articol scris de prof. dr. Adrian Ilie