Concursul național ,,Împreună” aduce în prim-plan una dintre probleme actuale ale societăţii româneşti: creşterea cererii de droguri în rândul în rândul tinerilor. Pentru că şcoala joacă un rol fundamental în prevenirea comportamentelor dăunătoare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi-a asumat o serie de obiectice specifice, la capitolul de prevenire a cererii de droguri: lucrul în echipă, educaţia între egali, voluntariatul.
Concursul a debutat în anul 2004, numărul de echipaje dublându-se în 2005. Concursul este organizat anual de Direcţia Generală Învăţământul Preuniversitar din Ministerul Educaţiei şi Cercetării prin Palatul Naţional al Copiilor, în colaborare cu Agenţia Naţională Antidrog. Se desfăşoară în doua etape: judeţeană şi naţională, cu participarea elevilor de liceu din clasele a IX-a si a X-a. La concurs se pot înscrie echipaje formate din 4 elevi şi un profesor coordonator.
Fiecare din cele două jurii (juriul tinerilor, format din voluntari implicaţi în domeniu si care nu au proiecte în concurs și juriul seniorilor, format din inspectorul educativ, specialistul în educaţie de la centrul judeţean de evaluare, consiliere şi prevenire antidrog, Agenţia Naţionala Antidrog, un psiholog şcolar si un profesor de arte vizuale) va aprecia proiectele înscrise în concurs, punctajul maxim obţinut, prin însumare, fiind de 200 puncte. Din fiecare judeţ echipajul care a implementat proiectul cu cel mai mare punctaj participă la faza naţională şi la stagiul de formare care se desfăşoară între 28 august și 2 septembrie 2019 în Tabără New Paradise din Eforie Sud. După participarea la acest stagiu, echipajele participante au datoria de a implementa un nou proiect antidrog, din octombrie până în martie anul următor; portofoliile acestor proiecte vor fi trimise la Palatul Naţional al Copiilor până la 1 aprilie anul următor, vor fi jurizate şi primele trei clasate vor participa la stagiul de formare următor, pentru a împărtăşi colegilor lor mai mici experienţa realizării unui proiect deosebit.
Astăzi, 29.08.2019, elevii implicați în acest proiect au participat la cele patru ateliere zilnice. Specificăm faptul că sunt 17 și ei au obligația să participe la 12. Astfel, Mircea Darie-Ioan, clasa a X-a C, a descoperit arta de a face origami, apoi s-a dus către apicultură, autocunoaștere și dans medieval; Diacu Alexandru, clasa a X-a C, a participat la jocuri sportive, la artă plastică, orientare sportivă și origami; Cojocariu Eduard Mihai, clasa a X-a C, a selectat origami, jocuri sportive, autocunoaștere și dans medieval; Gavriliuc Marco-Constantin, clasa a X-a C, și-a început ziua cu jocuri sportive, s-a îndreptat spre arta plastică, orientare sportivă și a ajuns la origami; prof. Savin Mirela, coordonatorul acestui echipaj ce reprezintă județul Constanța, dar și dirigintă la clasa a X-a C, a participat la „Imaginea ca poveste și povestea ca imagine, Dezvoltare personală, Antidrog, Spune-mi ceva despre tine”.
Toate aceste ateliere au avut loc în intervalul 9.00-13.00. După masa de prânz, a început partea a doua a taberei, respectiv Treasure Hunt. Din ceea ce trebuie făcut, respectiv 12 itemi, elevii noștri, alături de doamna profesor (extrem de important este faptul că aici elevii și profesorii reprezintă o echipă și lucrează împreună pentru rezolvarea sarcinii) au străbătut 10 kilometri pe jos, au dezbătut și au ales un animal mitologic care să-i reprezinte, au desenat mascota, au dăruit flori unei doamne, au făcut o poză cu o familie cu minimum doi copii, au mers la toate hotelurile dintre cele două stațiuni (Eforie Nord și Eforie Sud) pentru a strânge numărul de cărți de vizite cerute ca să construiască un castel cu acestea.
Ce mai au de făcut? Simplu, să-și prezinte, mâine seară, proiectul cu care au ajuns la faza națională, să participe la alte ateliere, să continuie vânătoarea, să se distreze învățând lucruri despre ceea ce înseamnă muncă în echipă, prevenție, tratament, sacrificiu, prietenie și să colaboreze cu profesorul care i-a îndrumat și care îi sprijină prin alte activități la care se implică.
Ce vor câștiga? Experiență, informații, tehnici de prevenție, abilități de comunicare, cursuri de supraviețuire etc.